10 benefitov bicyklovania

Benefity bicyklovania sú doslova nekonečné.

Okrem výhľadu, či čerstvého vzduchu, ktorý si môžete počas jazdy užiť, prináša nášmu telu hneď niekoľko významných benefitov. Ak aj vy s prvými teplými slnečnými lúčmi uvažujete nad tým, či vysadnúť na bicykel a dať nohám poriadny zaberák, tu je hneď desatoro dôvodov, prečo by ste tak mali urobiť.

  1. Zlepšuje naše mentálne zdravie

Nie je nič lepšie, ako si môcť dopriať príval pozitívnej energie na počkanie. Okrem endorfínov (hormóny šťastia), ktoré sa po fyzickej aktivite (trvajúcej aspoň 30 minút) vyplavujú v našom tele, nám počas jazdy zlepší náladu s určitosťou viacero faktorov. Výhľad, príroda, čistý vzduch, spievajúce vtáky, či šum radostných detí. Sami si vyberte, čo vám najviac vyhovuje. Bicyklovanie je skvelým spôsobom ako spojiť príjemné výhľady v prírode i na mesto, s tým, že urobíte niečo pre svoje zdravie.

  1. Pomôže na ceste k štíhlej línii

Platí samozrejme jednoduchý vzorec. Kalorický výdaj musí byť väčší ako váš príjem. Ak si k svojmu bazálnemu metabolizmu pridáte rozumnú stravu a bicyklovanie na pravidelnej báze, nie len, že objavíte nové príjemné miesta, ale ručička na váhe sa pomaly, ale isto začne uberať smerom, ktorým si želáte.

  1. Budovanie svalovej hmoty

Námaha, ktorú počas bicyklovania musíte vynaložiť, je priamo úmerná rýchlosti, s akou budete nadobúdať svalovú hmotu (za predpokladu správneho prísunu bielkovín). Okrem toho, že bicyklovaním aktívne pálite tuk, ak si zaradíte vyššiu náročnosť, zapojíte stehenné svaly, ruky, ba posilníte aj chrbát. A viete čo je na tom najlepšie? Ľudia, ktorí majú väčšie percento svalovej hmoty, spaľujú rýchlejšie i v pokojovom režime.

  1. Lepšie zdravie pre pľúca

Nedávna štúdia, v ktorej skúmali vodiča autobusu, chodca a cyklistu ukázala, že vodič je počas cesty vystavený až 5 x väčšiemu objemu znečisteného vzduchu ako cyklista. Chodec 3,5 x väčšiemu objemu než cyklista, ba dokonca samotný cestujúci v hromadnej doprave čelí znečisteniu vzduchu 2,5 x väčšiemu ako cyklista. Pozoruhodné však?

bicyklovanie a tyčinky

  1. Znižuje risk rakoviny a srdcových ochorení

Bicyklovanie zvyšuje tep a podporuje prúdenie krvi, rovnako ako aj spaľuje kalórie, čím zabraňuje potenciálnej nadváhe. Výsledkom je, že sa vďaka tomu môže zaradiť medzi aktivity, ktoré odporúča napríklad aj komora britských lekárov, v prevencii proti srdcovocievnym ochoreniam a rakovine. Na obhajobu tohto výroku možno použiť výskum, zahŕňajúci 260 000 tisíc jedincov počas piatich rokov, ktorí chodili do práce na bicykli. Zistilo sa, že vďaka tejto aktivite sa riziko vzniku srdcového ochorenia a rakoviny u nich znížilo na polovicu, v porovnaní s bežnými jedincami.

  1. Zlepší sexuálny život

Doktori uvádzajú, že počas bicyklovania (obzvlášť u mužov), dochádza k trénovaniu svalových partií, ktoré sú vo veľkej miere využívané i počas pohlavného styku. Čím lepšie má teda človek tieto svaly vyvinuté, tým je väčšia pravdepodobnosť, že styk bude trvať dlhšie, čím sa potešenie pre obe strany priamo úmerne zvýši. Ľudia s pravidelnou fyzickou aktivitou majú tiež lepšie sebavedomie, čo rovnako prispeje k lepšiemu zážitku z tejto aktivity 😄 .

  1. Vylepší spánok

Výskumy z Univerzity v americkej Georgii skúmali ľudí od 20 do 85 rokov, počas 35 rokov a zistili, že pokles fyzickej kondície o 2 %  u mužov a 4 % u žien vyúsťovali k problémom so spánkom.  Najhlbší pokles kondície u ľudí totiž nastáva väčšinou medzi štyridsiatym a šesťdesiatym rokom života. To je rovnaké obdobie, kedy sa najčastejšie vyskytujú poruchy spánku a zníženie jeho kvality. V súvislosti s týmito zisteniami vedci naznačili, že práve vďaka eliminácii úzkostných stavov, ktorú fyzická aktivita prináša, sa zlepšila schopnosť ľudí opäť spať lepšie. Rovnako táto aktivita znižuje riziko prírastku hmotnosti, čo je tiež častou príčinou zlého spánku.

  1. „Napumpuje“ mozog

Fyzická aktivita, a teda aj bicyklovanie úzko súvisí so zdravím mozgu a redukciou kognitívnych zmien, ktoré nám môžu v neskoršom veku priniesť náchylnosť k demencii. Štúdia uskutočnená v roku 2013 zistila, že počas cvičenia sa krvný tok cyklistov v mozgu zvýšil o 28 % a v špecifických oblastiach až o 70 %. Tým to ale nekončí, v niektorých oblastiach totiž prietok zostal vyšší o 40 % aj niekoľko hodín po cvičení.

  1. Posilní imunitu

Bicyklovanie má skvelý prínos pre zdravie horných dýchacích ciest, čím sa znižuje počet prípadov prechladnutia. Zistilo sa, že ľudia, ktorí pravidelne cvičia viac ako polovicu dní v týždni sú o 40 % menej náchylní na ochorenie či prechladnutie, ako tí, ktorí tak nerobia. Plus, ak si ako dopravný prostriedok zvolíte bicykel, namiesto hromadnej dopravy, zároveň svoje telo nevystavujete riziku baktérií a vírusov, ktoré v nich číhajú.

  1. Cesta k novým priateľom

Ak si chcete prečistiť hlavu, môžete sa vybrať bicyklovať sami a užívať si pokoj. Na druhej strane, bicyklovanie dokáže byť skvelou aktivitou pre kolektívy, a zároveň spôsobom ako si nájsť nových priateľov. Či už sa jedná o pridruženie sa do miestnej komunity cyklistov, alebo náhodné stretnutia ľudí v parkoch, na kopcoch, odpočívacích staniciach a pod. Počas svojej cesty môžete natrafiť na mnoho zaujímavých ľudí, takže vyskočte na sedadlo, a hlavne si to užite.

Ideálne s dostatočným pitným režimom a našimi chutnými tyčinkami.

 

AUTOR: Iveta Škrabáková
X
Táto webstránky využíva pre svoju funkčnosť súbory cookies. Jej používaním s tým súhlasíte.